Musarm

Musarm är ett samlingsnamn på de besvär vi ofta relaterar till intensivt datoranvändande. Musarm benämns ibland som en ny folksjukdom, nu när allt fler upplever besväret. Anledningen till det är att tekniken tagit en allt större del av vår vardag, både när det gäller arbete och fritid.

Vad orsakar musarm?

När du använder dig av en dator utsätter du din kropp för alltför monotona rörelser och kroppen hamnar ofta i en onaturlig ställning. När du utsätter kroppen för det här ofta och under en lång tid leder det till att koppen inte hinner återhämta sig ordentligt mellan sessionerna, vilket i sin tur leder till att en smärta uppstår. Symptomen på musarm kan variera beroende på vilken del av armen som utsatts för mest belastning. Men symptomen kan bland annat upplevas i handen, handleden, armen, armbågen, axlarna eller i nacken. Besvären från musarm kan också visa sig på olika sätt, till exempel genom ömhet, smärta, stelhet, svaghet eller domningar.

När ska man söka hjälp?

Musarm byggs upp under en lång tid, och besvären med musarm blir också successivt mer ihållande och omfattande om inga förändringar sker. I början visar sig besvären endast vid själva användandet av en dator, men desto längre tid som går stannar smärtan kvar även efteråt. Tyvärr har de allra flesta av oss en begränsad möjlighet att styra och ändra vår arbetssituation, såsom att minska användandet av teknik i arbetet eller hur mycket tid vi spenderar sittandes när vi befinner oss på jobbet. Allra helst ska du arbeta i en position som är hållbar för kroppen och ergonomiskt korrekt. Men det är enklare att behandla besvären ju tidigare du söker hjälp.

Hur kan en kiropraktor hjälpa vid musarm?

Om det efter en undersökning visar sig att dina besvär med musarm beror på att en subluxation (nervstörning) har uppstått i ryggraden, justerar kiropraktorn ryggraden för att återställa det normala nervflödet. Även om dina besvär med musarm inte är direkt kopplade till en subluxation, är din kropp bättre rustad för att ta hand om sig själv när den inte är belastad av subluxationer. En kiropraktor arbetar nämligen med att förstå kroppens adaptioner. Det vill säga, en kiropraktor försöker kartlägga varför besvären har uppstått ifrån första början, och ge dig råd om vad du kan göra för att förhindra att de uppstår igen.