Bröstsmärtor

Den allra vanligaste beskrivningen av bröstsmärta är en smärta i bröstryggen, som sträcker sig fram på bröstet och strålar ned i armen. Det känns ofta som ett slags tryck över bröstet. Smärtor i bröstet kan ha flera orsaker, och det är viktigt att ta signalerna från kroppen på allvar.

Vad orsakar smärtor i bröstet?

Var femte patient som söker vård, både akut och icke akut, gör det på grund av smärtor i bröstet. Men vad vi uppfattar som bröstsmärta varierar från person till person, alltifrån vilken form den tar, i vilket sammanhang den uppstår, till hur allvarlig vi upplever att den är. Viktigt att komma ihåg är att majoriteten av fallen med känningar i bröstet är ofarliga, även om det är lätt att befara det värsta när de väl uppstår. Besvär i bröstet kan dessutom bero på flera olika saker. Det kan till exempel röra sig om hjärtsjukdomar, om sjukdom i lungorna eller i mag- och tarmkanalen, om psykiska orsaker eller om nervrelaterade skador.

När ska man söka hjälp?

Om du upplever de klassiska symptomen för en hjärtattack eller om du upplever smärta och befinner dig i riskzonen för hjärt- eller kärlsjukdomar, ska du omedelbart uppsöka läkarvård för att undersöka och utesluta att problemen inte beror på att något är fel med hjärtat eller att andra akuta orsaker ligger bakom smärtan. För många är bröstsmärtan också återkommande, och visar sig inte enbart i samband med fysisk belastning, som ofta förknippas med just smärtor i bröstet. Det är dock inte endast när kroppen skickar varningssignaler – i form av akut smärta – som vi har problem. Kroppen kämpar nämligen ofta med ett problem under en längre tid utan att signalera med akut smärta. Det är därför viktigt att du tidigt tar kroppens varningssignaler på allvar, och inte väntar tills dess att du inte längre kan ignorera smärtorna.

Hur kan en kiropraktor hjälpa vid bröstsmärtor?

Om det efter en undersökning visar sig att dina bröstsmärtor beror på att en subluxation (nervstörning) har uppstått i ryggraden, justerar kiropraktorn ryggraden för att återställa det normala nervflödet. Även om dina bröstsmärtor inte är direkt kopplade till en subluxation, är din kropp bättre rustad för att ta hand om sig själv när den inte är belastad av subluxationer. En kiropraktor arbetar nämligen med att förstå kroppens adaptioner. Det vill säga, en kiropraktor försöker kartlägga varför besvären har uppstått ifrån första början, och ge dig råd om vad du kan göra för att förhindra att de uppstår igen.